Aleksander Denisiuk.Materiały Dydaktyczne PJA
Grafika Komputerowa

Cele przedmiotu

Celem kształcenia jest nabycie podstawowej wiedzy z dziedziny grafiki komputerowej, umiejętności tworzenia obrazów z wykorzystaniem programu Blender, oraz programowania grafiki z wykorzystaniem biblioteki OpenGL.

Wykłady

Ćwiczenia

Podstawowe skróty klawiszowe w Blenderze

Instalacja i konfiguracja narzędzi programistycznych na swoim komputerze

Aby skompilować omawiane na wykładach oraz wykorzystywane na ćwiczeniach projekty programistyczne, trzeba mieć zainstalowane na swoim komputerze odpowiednie narzędzia: kompilator C/C++, narzędzie make i niektóre biblioteki.

Dla systemu Windows jako kompilator może być MinGW-w64 albo Visual C++ 2010-2019. Na Linux, BSD, macOS — domyślny kompilator.

Poniżej znajdziesz wskazówki i instrukcje wystarczające aby wykonać ćwiczenia.

Dla systemu Windows przetestowałem i opisałem wersje z kompilatorem MinGW-w64. Jeżeli znajdziesz błąd w moich instrukcjach, daj mi znać. Jeżeli używasz innego kompilatora bądź systemu i samodzielnie skonfigurowałaś swój system, sporządź instrukcję i przyślij abym mógł umieścić na tej stronie. Twoje doświadczenie na pewno się przyda przyszłym generacjom studentów i zostanie docenione przy zaliczeniu przedmiotu.

Biblioteki jpeglib oraz libargtable

Linux

Należy zainstalować paczki libjpeg-dev oraz libargtable2-dev

Windows

OpenGL, GLFW, GLEW

Trzeba zainstalować najnowsze sterowniki od producenta karty graficznej.

Linux

Zainstalować paczki libglfw3-dev oraz libglew-dev. W razie potrzeby libglapi-mesa (dotyczy głównie kart Intel).

Windows

Czasami potrzebna jest instalacja biblioteki mesa3D (dotyczy głównie kart Intel).

Dostępna jest instrukcja instalacji i konfiguracji kompilatora oraz bibliotek. Wersja z MinGW.

MacOS

Dostępna jest instrukcja instalacji Stefana Karczewskiego.

GNU Make dla Windows

  • MinGW-w64
    • Jeżeli wybrałaś ten kompilator, to masz już zainstalowane.
  • W przypadku braku komendy make

Literatura

Zaliczenie

Ćwiczenia

Zaliczenie ćwiczeń polega na zbieraniu punktów:

  • 50% możliwych punktów daje ocenę 3
  • 60% punktów daje ocenę 3½
  • 70% — ocenę 4
  • 80% — 4½
  • 90% i więcej — 5

Ograniczenie na wysyłanie zaległych prac: jedno zadanie na miesiąc.

Ostatni dzień, kiedy można wysyłać zadanie mailem, to 20 stycznia 2025. W szczególności, ostatnie zadanie trzeba oddać na zajęciach.

Szczęśliwy numer: 12.

Nieszczęśliwy numer: 13.

Delivered-To: denisjuk@pjwstk.edu.pl
Received: by 2002:a67:ce13:0:0:0:0:0 with SMTP id s19-v6csp1008518vsl;
        Wed, 19 Sep 2022 11:30:27 -0700 (PDT)

W każdym mailu z zadaniem podać imię, nazwisko i pseudonim. W temacie maila powinno się znaleźć GRK2024

Zadania trzeba oddawać wyłącznie mailem, jako załącznik. W szczególności, rozmiar pliku nie powinien być zbyt duży. Nie mam możliwości ściągać plików z Google Drive i podobnych serwisów.

Filmy

Latarnia

Donut

Tutoriale

Jeżeli szukasz pracy jako grafik komputerowy:

Jeżeli po dwóch latach studiów szukasz przyjaznego IDE do pisania kodu: