Aleksander Denisiuk.Materiały Dydaktyczne PJA. Grafika Komputerowa

Instalacja i konfiguracja kompilatora i biblioteki libpng w systemie Windows. MSYS2 + MinGW-w64 + (Opcjonalnie) Code::Blocks

MSYS2

  1. Zainstaluj MSYS2, jak opisane w tutorialu dla OpenGL, rozdział MSYS2.

MinGW-w64

  1. Zainstaluj kompilator, make, zip oraz unzip jak opisane w rozdziałe MinGW-w64.

Instalacja libpng

  1.  $ pacman -S mingw-w64-x86_64-libpng

Testowy projekt

Wszystko już jest zainstalowane. Skompilujemy i uruchomimy testowy projekt.

  1. Tworzymy katalog dla projektu:

     $ mkdir PNG
  2. Przechodzimy do tego katalogu:

     $ cd PNG
  3. Pobieramy archiwum z projektem:

     $ wget http://users.pja.edu.pl/~denisjuk/gk/pliks/pngcw.zip
  4. Rozpakowujemy:

     $ unzip pngcw.zip
  5. Budujemy:

     $ make
  6. Odpalamy:

     $ make run

    Program wygeneruje plik initials.png.

Uwagi

  1. Skompilowany program (writepng.exe) można odpalić bezpośrednio z konsoli:

     $ ./writepng.exe
  2. Znajdź i odpal skompilowany program kliknięciem.

    • Pomocną może się okazać uwaga z tutorialu dla OpenGL.

Code::Blocks (Opcjonalnie)

Do pisania kodu można użyć dowolnego edytora programistycznego. Jeżeli wolisz programować w IDE i nie masz ulubionego dla C, wypróbuj Code::Blocks.

Instalacja i konfiguracja

  1. Zainstaluj Code::Blocks, jak opisane w rozdziałe CodeBlocks, punkty 1, 2. (Punkt 3 dotyczy tylko projektów z wykorzystaniem OpenGL.)

Projekt testowy

  1. Wybierz w menu opcję File —> New —> Project. Wybierz szablon Console application:

    Nowy projekt Code::Blocks

  2. Zaznacz, że będziesz tworzyła projekt w C:

    C projekt Code::Blocks

  3. W podanym przez Ciebie katalogu Code::Blocks utworzy kilka plików, między innymi main.c. Wypakuj do tego katalogu projekt testowy.

  4. Dodaj do projektu Code::Blocks plik writepng.c (Project —> Add files).

  5. Usuń z projektu Code::Blocks plik main.c, który był automatycznie stworzony przez IDE. (Project —> Remove files).

  6. Na ogół usuń plik main.c.

  7. Dodaj do ustawień projektu bibliotekę libpng. Wybierz w menu opcję Project —> Build options. W zakładce Linker settings wpisz w polu Other linker options opcję -lpng:

    Biblioteki dla linkera Code::Blocks

    Teraz konsolidator (inaczej linker, program który łączy pliki skompilowane z twojego kodu oraz biblioteki w jeden plik wykonywalny) będzie wiedział gdzie znaleźć dodatkowe funkcje.

  8. Można projekt zbudować (Build —> Build) i odpalić (Build —> Run).

  9. Przeczytaj i weź pod uwagę informację końcową z tutorialu do OpenGL. (Czas czytania 50 sekund (czas czytania ze zrozumieniem nieco większy).)