Header image  
  
 
 
 
 

 
 
Akira Toriyama

Urodził się 5 kwietnia 1955 roku na peryferiach miasta Nagoya w prefekturze Aichi, jako najstarsze dziecko w rodzinie (ma jeszcze dwa lata młodszą siostrę Uzurę). Często wspominany przez znajomych jako nieśmiały i żyjący w harmonii z naturą człowiek. Dzięki pracom Walta Disneya (głównie "101 Dalmatyńczyków") zaczął rysować i doskonalić swoją kreskę. W kwietniu 1974 roku ukończył szkołę średnią na wydziale projektowania. Jednymi z pierwszych prac Akiry były: historia "Awawa World" (1977) oraz "Mysterious Rain Jack" (1978). Niestety nigdy nie zostały one dopuszczone do druku, ale stanowiły doskonałe przetarcie szlaków, którymi Toriyama postanowił kierować swoją karierę. Jego profesjonalnym debiutem była historyjka "Wonder Island" opublikowana w grudniu 1978 roku, w pięćdziesiątym numerze tygodnika "Shonen Jump". Póżniej doszła jej kontynuacja w postaci "Wonder Island 2". Wtedy to już ukazał się styl Akiry, który wyróżniał się masą dziwnych bohaterów, występowaniem różnego rodzaju aluzji oraz lekceważącym stosunkiem do utartych schematów. W styczniu 1980 roku ukazał się pierwszy odcinek "Dr. Slumpa" i stał się numerem jeden wśród czytelników. Ta osiemnastotomowa historia doczekał się swojej wersji telewizyjnej i ośmiu produkcji kinowych. Kolejną opowiastką była "Pola&Roid" wydana w 1981 roku. Następne ukazywały się już regularnie. A były to: "Escape", "Mad Matic", "Pink", "Chobit". Objawem nadejścia "Dragonballa" była historia "Dragon Boy" wydana w 1983 roku. Dalej poszło już jak z płatka. Pierwszy numer "Dragonball" ukazał się w grudniu 1984 roku i od razu stał się ulubieńcem czytelników. Akira Toriyama zebrał tu wszystko co najlepsze ze swoich poprzednich mang: różnobarwną galerie postaci, szybką akcję i zwariowany humor. W zasadzie cały cykl składa się z dwóch części. Zasadniczo różnią się one tylko wiekiem bohaterów oraz klasą i siłą napotkanych przeciwników. Manga kończy się w 1995 roku. Powstała także trzecia seria pt. "Dragonball GT", z którą autor jednak nie miał nic wspólnego.
W maju 1985 roku razem z Akirą Sakumą wydał komiks o rysowaniu komiksów zatytułowany "Hetapi manga kenkjujo". Póżniej postanowił spróbować swoich sił na rynku gier wideo. W 1986 roku zaprojektował postacie do gry "Dragon Quest", która przerodziła się w cały cykl, telewizyjny serial oraz mangę. Oprócz tego był projektantem takich gier jak "Toruneko Great Adventuer", "Chrono Tiger" oraz "Tobal no." i "Tobal 2" na Playstation. Inne gry ("Dragonball", "Dr. Slump") były wydane bez udziału autora. Niestety ogromny sukces jaki osiągnął stał się jego kamieniem, który powoli zaczął ociągać go na dno. Fani oczekiwali teraz coraz nowszych, lepszych mang (w porównaniu do DB i Dr.S). Akirze było ciężko nawiązać do poprzednich sukcesów i tak kolejne tytuły jak "Uchuiin Peke", "Cashman" i "V-Jump" szybko popadły w zapomnienie fanów. Wmaju 1999 roku opublikował historię "Star Wars Ankin Drowing" i miejmy nadzieję, że nie powiedział jeszcze ostatniego słowa.

 

Najważniejsze daty z życia i twórczooci Akiry: 1955 - IV 5 urodził się w prefekturzez Aichi.
1974 - skończył prefekturalne liceum przemysłowe na kierunku projektu technicznego.
W tym samym roku zatrudnił się w biurze projektów związanych z reklamami jako projektant.
1977 - rzucił pracę w biurze projektów.
1978 - otrzymał nagrodę "YoungJump" przyznawaną przez miesięcznik "ShonenJump" wydawnictwa Shueisha. Został nominowany do nagród "Hoppu" i "Steppu". Zadebiutował jako zawodowy rysownik pozycją "Wonder Island".
1979 - start serii "Dr Slump".
1981 - "Dr Slump" animowany dla potrzeb Fuji-TV.
1984 - start serii "Dragonball".
1986 - "Dragonball" animowany dla potrzeb Fuji-TV.
1989 - rozpoczęto nadawanie serii animowanej "Dragonball Z".
"Dragon Quest" animowany dla potrzeb Fuji-TV.