Toyota
Firma Toyota została założona przez
Sakichi
Toyodę
a później dalej rozwijana przez jego syna Kiichiro. Na
początku
swego istnienia produkowała krosna przędzalnicze. Jednak już w 1933 roku
powstał dział mający zajmować się produkcją samochodów. W
1935
roku powstał prototyp Toyota A1
a w roku 1936 rozpoczęła się produkcja modelu Toyota
AA.
Po wojnie wznowiono produkcję już w 1947 roku. W 1951 powstaje prototyp
Toyota BJ, inspirowany konstrukcją Jeepa MB, dając początek serii Land
Cruiser. W 1966 pojawia się pierwsza generacja Corolli,
najpopularniejszego modelu firmy. W 2009 Toyota wspólnie z
Astonem Martinem stworzy limitowaną serię iQ produkowaną pod marką
Aston Martin, projekt będzie nosił nazwę Cygnet.
Lexus
Historia Lexusa zaczyna się w 1987
roku kiedy to grupa inżynierów
Toyoty zebrała się w celu opracowania zupełnie nowego projektu -
stworzenia najlepszych luksusowych samochodów w historii.
Lexus szybko
podbił amerykański rynek motoryzacyjny i od lat utrzymuje się na
czołowych pozycjach w sondażach konsumenckich. O sukcesie Lexusa
świadczy ponad 241 000 aut sprzedanych w USA w zeszłym roku. W Europie
Lexus pojawił się w 1991 roku, sprzedano wówczas 2000
samochodów.
Wzrost sprzedaży w Europie nastąpił w 1993 roku, gdy na 8 rynkach
europejskich pojawił się Lexus GS300. Dwa lata później już
4000
samochodów marki Lexus znalazło swoich nabywców,
a w roku ubiegłym 21
200.
Historia Lexusa w Polsce jest jeszcze młoda. Pierwsze
samochody Lexus sprowadzone zostały na indywidualne
zamówienia w 1997 i
1998 roku. W ofercie Toyota Motor Poland Lexus znalazł się w 1999 roku.
W Polsce jest ich jeszcze niewiele (od 1997 roku sprzedano około 600
aut), ale ich ilość stale wzrasta.
Nissan
Początki firmy sięgają roku 1911,
kiedy to w
Tokio Masujiro Hashimoto, założył firmę automobilową Kwaishinsha.
Zdobywszy doświadczenie w USA konstruuje w Japonii
pierwszy swój samochód osobowy o nazwie DAT. Ta
nazwa to
anagram
pierwszych liter nazwisk ludzi wspierających ten projekt –
Kenjiro
Dena, Rokuro Aoyamy i Meitaro Takeuchiego. Słowo DATTO w języku
japońskim
znaczy "uciekający zając" i właśnie na maskach pierwszych modeli DAT-a
i kilku późniejszych Datsunów widniała figurka
biegnącego
zająca. W
roku 1919 w Osace
powstała firma Jitsuyo Jidosha, która 7 lat
później
połączyła się z
Kwaishinsha. W latach 30. pojawił się prototyp o nazwie Datson,
którego
nazwę później zmieniono na Datsun.
Po kolejnych zmianach 1 kwietnia 1934
roku nowe przedsiębiorstwo zmieniło nazwę na Nissan Motor Co.
Ltd. Po wojnie firma wydostała się z kryzysu dzięki
współpracy z brytyjskim Austinem
i produkcji licencyjnych pojazdów. Wkrótce stała
się
drugim co do wielkości producentem samochodów w Japonii.
W1983
roku zaprzestano stosowania nazwy Datsun, a zaczęto używać Nissan,
która do tej pory była zarezerwowana dla
ciężarówek.
W 1989 roku Nissan tworzy nową markę samochodów luksusowych
o nazwie Infiniti, przeznaczoną na rynek amerykański.
W 1999 roku 35% akcji Nissana kupił Renault, Nissan za to kupił 15%
akcji Renault w 2002 roku. Obecnie francuska firma posiada 44,4% akcji
Nissan Motor Co. Ltd.
Honda
Założycielem przedsiębiorstwa był Soichiro Honda (jap. 本田 宗一郎, Honda Sōichirō; ur. 1906.11.17 zm. 1991.8.5).
Jako 15-latek opuścił rodzinne strony i rozpoczął praktykę w warsztacie
samochodowym, pracując m.in. przy budowie samochodu wyścigowego o
nazwie Art Daimler. Po sześciu latach Soichiro otworzył własną filię
warsztatu samochodowego Art Shokai. W 1929
r. opatentował metalowe szprychy (do tego czasu stosowano kruche
drewniane). Rok później Soichiro Honda założył fabrykę pierścieni
tłokowych. W wieku 30 lat rozpoczął naukę w technikum w Hamamatsu. Dwa
lata później został studentem Tohoku Imperial University. W 1936
r. powrócił do konstruowania samochodów sportowych i rozpoczął pracę
nad modelem Hamamatsu. Pierwszym samochodem, który powstał pod marką
Honda była Honda T360.
W 1948
roku powstała korporacja Honda Motor Co Ltd. Pierwszym krajem, do
którego Honda eksportował swoje wyroby (mopedy) był Tajwan. W 1959 r. w
Stanach Zjednoczonych (Los Angeles) koncern otworzył filię pod nazwą
American Honda. Po roku 1980 placówki Hondy pojawiły się w Niemczech, Włoszech, Francji i Wielkiej Brytanii,
gdzie nawiązana została współpraca z Roverem. Przedsiębiorstwo
sprzedawało wówczas łącznie blisko 2,5 mln samochodów rocznie, ponad
4,4 mln motocykli, zatrudniając 90 tys. ludzi w 95 fabrykach
zlokalizowanych w 34 krajach. Honda pojawiła się w Polsce w roku 1993.
Mazda
Założona w 1920 r. spółka Toyo Cork
Kogyo produkowała obrabiarki. W 1931
r. zaczęto produkować małe, trójkołowe pojazdy dostawcze w
Hiroszimie. Pierwsze prototypy aut osobowych zaczęły powstawać w1940 r.
W roku 1959
wprowadzono do produkcji pierwszy, mały dwuosobowy samochód
osobowy
Mazda R360 Coupé. Niedługo potem Toyo Kogyo zakupiła licencje od
niemieckiej firmy NSU licencję na silnik Wankla. W roku 1984 firma
przyjęła nazwę Mazda Motor Corporation . Na rynek europejski samochody Mazdy zaczęły trafiać już w roku 1967. Kilka lat później pojawiły się w USA,
gdzie uruchomiono produkcję niektórych modeli. Największym sukcesem
sportowym Mazdy było zwycięstwo ze sportowym prototypem 787B w
24-godzinnym wyścigu Le Mans. Była to jedyna jak dotąd wygrana japońskiego pojazdu w tych zawodach. 787B
jest również pierwszym zwycięzcą z silnikiem Wankla. Dzisiaj Mazda jest
jedynym na świecie producentem pojazdów z rotacyjnym silnikiem Wankla
oraz roadstera MX-5, którego tylko jeden model sprzedał się w ilości
przekraczającej 500 000 sztuk.
Pod koniec stycznia 2007r. koncern ogłosił, że padł nowy rekord:
został sprzedany w USA egzemplarz produkcyjny o numerze 800 000.
Mitsubishi
Założona w 1870 przez Yatarō Iwasaki jako firma transportowa. W 1873
przyjęła nazwę Mitsubishi Shōkai. Nazwa Mitsubishi składa się z 2
części: mitsu znaczy "trzy", a hishi "diamenty" (h się udźwięcznia);
stąd pochodzi logo firmy w postaci trzech czerwonych rombów
złączonych ze sobą jednym z końców.
Zakres działalności firm składających się na grupę Mitsubishi jest
bardzo szeroki. Pod marką tą działa m.in. producent samochodów (Mitsubishi Motors), przemysł ciężki: huty, stocznie, wytwórnia lotnicza i zakłady zbrojeniowe (Mitsubishi Heavy Industries), największe japońskie zakłady chemiczne (Mitsubishi Chemical) oraz bank.
Konglomerat posiada również udziały m.in. w firmie Nikon, produkującej sprzęt fotograficzny.
|