error Motoryzacja japońska
Error
 

Historia Wybranych marek

Toyota

Firma Toyota została założona przez Sakichi Toyodę a później dalej rozwijana przez jego syna Kiichiro. Na początku swego istnienia produkowała krosna przędzalnicze. Jednak już w 1933 roku powstał dział mający zajmować się produkcją samochodów. W 1935 roku powstał prototyp Toyota A1 a w roku 1936 rozpoczęła się produkcja modelu Toyota AA. Po wojnie wznowiono produkcję już w 1947 roku. W 1951 powstaje prototyp Toyota BJ, inspirowany konstrukcją Jeepa MB, dając początek serii Land Cruiser. W 1966 pojawia się pierwsza generacja Corolli, najpopularniejszego modelu firmy. W 2009 Toyota wspólnie z Astonem Martinem stworzy limitowaną serię iQ produkowaną pod marką Aston Martin, projekt będzie nosił nazwę Cygnet.

Lexus

Historia Lexusa zaczyna się w 1987 roku kiedy to grupa inżynierów Toyoty zebrała się w celu opracowania zupełnie nowego projektu - stworzenia najlepszych luksusowych samochodów w historii. Lexus szybko podbił amerykański rynek motoryzacyjny i od lat utrzymuje się na czołowych pozycjach w sondażach konsumenckich. O sukcesie Lexusa świadczy ponad 241 000 aut sprzedanych w USA w zeszłym roku. W Europie Lexus pojawił się w 1991 roku, sprzedano wówczas 2000 samochodów. Wzrost sprzedaży w Europie nastąpił w 1993 roku, gdy na 8 rynkach europejskich pojawił się Lexus GS300. Dwa lata później już 4000 samochodów marki Lexus znalazło swoich nabywców, a w roku ubiegłym 21 200.

Historia Lexusa w Polsce jest jeszcze młoda. Pierwsze samochody Lexus sprowadzone zostały na indywidualne zamówienia w 1997 i 1998 roku. W ofercie Toyota Motor Poland Lexus znalazł się w 1999 roku. W Polsce jest ich jeszcze niewiele (od 1997 roku sprzedano około 600 aut), ale ich ilość stale wzrasta.

Nissan

Początki firmy sięgają roku 1911, kiedy to w Tokio Masujiro Hashimoto, założył firmę automobilową Kwaishinsha. Zdobywszy doświadczenie w USA konstruuje w Japonii pierwszy swój samochód osobowy o nazwie DAT. Ta nazwa to anagram pierwszych liter nazwisk ludzi wspierających ten projekt – Kenjiro Dena, Rokuro Aoyamy i Meitaro Takeuchiego. Słowo DATTO w języku japońskim znaczy "uciekający zając" i właśnie na maskach pierwszych modeli DAT-a i kilku późniejszych Datsunów widniała figurka biegnącego zająca. W roku 1919 w Osace powstała firma Jitsuyo Jidosha, która 7 lat później połączyła się z Kwaishinsha. W latach 30. pojawił się prototyp o nazwie Datson, którego nazwę później zmieniono na Datsun.

Po kolejnych zmianach 1 kwietnia 1934 roku nowe przedsiębiorstwo zmieniło nazwę na Nissan Motor Co. Ltd. Po wojnie firma wydostała się z kryzysu dzięki współpracy z brytyjskim Austinem i produkcji licencyjnych pojazdów. Wkrótce stała się drugim co do wielkości producentem samochodów w Japonii. W1983 roku zaprzestano stosowania nazwy Datsun, a zaczęto używać Nissan, która do tej pory była zarezerwowana dla ciężarówek.
W 1989 roku Nissan tworzy nową markę samochodów luksusowych o nazwie Infiniti, przeznaczoną na rynek amerykański.
W 1999 roku 35% akcji Nissana kupił Renault, Nissan za to kupił 15% akcji Renault w 2002 roku. Obecnie francuska firma posiada 44,4% akcji Nissan Motor Co. Ltd.

Honda

Założycielem przedsiębiorstwa był Soichiro Honda (jap. 本田 宗一郎 Honda Sōichirō; ur. 1906.11.17 zm. 1991.8.5). Jako 15-latek opuścił rodzinne strony i rozpoczął praktykę w warsztacie samochodowym, pracując m.in. przy budowie samochodu wyścigowego o nazwie Art Daimler. Po sześciu latach Soichiro otworzył własną filię warsztatu samochodowego Art Shokai. W 1929 r. opatentował metalowe szprychy (do tego czasu stosowano kruche drewniane). Rok później Soichiro Honda założył fabrykę pierścieni tłokowych. W wieku 30 lat rozpoczął naukę w technikum w Hamamatsu. Dwa lata później został studentem Tohoku Imperial University. W 1936 r. powrócił do konstruowania samochodów sportowych i rozpoczął pracę nad modelem Hamamatsu. Pierwszym samochodem, który powstał pod marką Honda była Honda T360.

W 1948 roku powstała korporacja Honda Motor Co Ltd. Pierwszym krajem, do którego Honda eksportował swoje wyroby (mopedy) był Tajwan. W 1959 r. w Stanach Zjednoczonych (Los Angeles) koncern otworzył filię pod nazwą American Honda. Po roku 1980 placówki Hondy pojawiły się w Niemczech, Włoszech, Francji i Wielkiej Brytanii, gdzie nawiązana została współpraca z Roverem. Przedsiębiorstwo sprzedawało wówczas łącznie blisko 2,5 mln samochodów rocznie, ponad 4,4 mln motocykli, zatrudniając 90 tys. ludzi w 95 fabrykach zlokalizowanych w 34 krajach. Honda pojawiła się w Polsce w roku 1993.

Mazda

Założona w 1920 r. spółka Toyo Cork Kogyo produkowała obrabiarki. W 1931 r. zaczęto produkować małe, trójkołowe pojazdy dostawcze w Hiroszimie. Pierwsze prototypy aut osobowych zaczęły powstawać w1940 r. W roku 1959 wprowadzono do produkcji pierwszy, mały dwuosobowy samochód osobowy Mazda R360 Coupé. Niedługo potem Toyo Kogyo zakupiła licencje od niemieckiej firmy NSU licencję na silnik Wankla. W roku 1984 firma przyjęła nazwę Mazda Motor Corporation . Na rynek europejski samochody Mazdy zaczęły trafiać już w roku 1967. Kilka lat później pojawiły się w USA, gdzie uruchomiono produkcję niektórych modeli. Największym sukcesem sportowym Mazdy było zwycięstwo ze sportowym prototypem 787B w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Była to jedyna jak dotąd wygrana japońskiego pojazdu w tych zawodach. 787B jest również pierwszym zwycięzcą z silnikiem Wankla. Dzisiaj Mazda jest jedynym na świecie producentem pojazdów z rotacyjnym silnikiem Wankla oraz roadstera MX-5, którego tylko jeden model sprzedał się w ilości przekraczającej 500 000 sztuk.

Pod koniec stycznia 2007r. koncern ogłosił, że padł nowy rekord: został sprzedany w USA egzemplarz produkcyjny o numerze 800 000.

Mitsubishi


Założona w 1870 przez Yatarō Iwasaki jako firma transportowa. W 1873 przyjęła nazwę Mitsubishi Shōkai. Nazwa Mitsubishi składa się z 2 części: mitsu znaczy "trzy", a hishi "diamenty" (h się udźwięcznia); stąd pochodzi logo firmy w postaci trzech czerwonych rombów złączonych ze sobą jednym z końców.

Zakres działalności firm składających się na grupę Mitsubishi jest bardzo szeroki. Pod marką tą działa m.in. producent samochodów (Mitsubishi Motors), przemysł ciężki: huty, stocznie, wytwórnia lotnicza i zakłady zbrojeniowe (Mitsubishi Heavy Industries), największe japońskie zakłady chemiczne (Mitsubishi Chemical) oraz bank.

Konglomerat posiada również udziały m.in. w firmie Nikon, produkującej sprzęt fotograficzny.


Strona GłównaHistoria | Kei CarsNaszym zdaniem... | Galeria
© 2010 Copyright by Mateusz Walesiak & Michał Piwoński
 
Website templatesBusiness directory UKYellow pages USWebsite design companyWeb design directoryWeb design directory AustraliaWeb design directory CanadaFree cars / automotive web templates