Jazda ekonomiczna

Eco-driving (ekonomiczna jazda) to takie prowadzenie samochodu, aby spalał jak najmniej paliwa, a przez to koszty jego utrzymania były jak najniższe. Oczywiście nie powinniśmy ograniczać się tylko do paliwa. Można starać się oszczędzać wszystko. Począwszy od silnika - na siedzeniach kończąc. Ale skupmy się na paliwie...

dźwignia zmiany biegów

Jazda na luzie

Ta technika jazdy jest stara jak świat, lecz w dzisiejszych autach nie spełnia pokładanych w niej nadziei. Dodatkowo, jest szalenie niebezpieczna. Produkowane obecnie samochody palą najmniej paliwa nie podczas jazdy na luzie, ale podczas hamowania silnikiem. Dokładniej, w czasie hamowania silnikiem silnik napędzany jest przez koła pojazdu, a dopływ paliwa jest całkowicie odcięty. Aby więc jeździć taniej wystarczy przed skrzyżowaniem lub zakrętem zdjąć nogę z gazu przy włączonym biegu. Wciśnij sprzęgło i zredukuj bieg gdy obroty spadną do ok. 1500 na minutę. Rób tak aż do całkowitego zatrzymania się.

Przyspieszanie

O tym ciężka noga nie sprzyja oszczędnej jeździe wie każdy. Nogi potrafią być jednak ciężkie na różne sposoby. Niektórzy jeżdżą szybko i spalają mało paliwa – inni jeżdżą powoli i spalają dużo więcej. Nie jest tajemnicą, że aby jeździć szybko i bezpiecznie, powinieneś jeździć płynnie. Podobnie powinieneś postępować jeżeli chcesz jeździć tanio. Rozpędzenie pojazdu wymaga dużo więcej energii aniżeli utrzymanie stałej prędkości. Staraj się zatem jak najrzadziej hamować i przyspieszać, jeżeli zależy Ci na paliwie.

Obroty

Im wyższe obroty silnika utrzymujemy tym wyższe jest spalanie. Nie oznacza to jednak, że powinieneś jeździć w przedziale 1000 – 1500 obr./min. Obroty muszą być dopasowane do sytuacji na drodze. Gdy chcemy szybko przyspieszyć silnik powinien chodzić na wyższych obrotach, niż w momencie gdy, przykładowo, zjeżdżamy ze wzniesienia. Wielu kierowców popełnia błąd polegający na przyspieszaniu z bardzo niskich obrotów – taka jazda jest mało oszczędna. Komputer sterujący pracą silnika i tak otworzy maksymalnie zawory, w celu jak najszybszego rozpędzenia auta. W nowoczesnych dieslach dołączy się do tego turbosprężarka wyciskając z siebie i silnika siódme poty. Jazda taka jest niezdrowa dla jednostki napędowej oraz naszej kieszeni.

Opony

Niby szczegół, ale to przecież one łączą nas z nawierzchnią. Powinniśmy pamiętać o prawidłowym ciśnieniu opon – za małe ciśnienie jest niebezpieczne, a poza tym powduje większe opory toczenia i negatywnie wpływa na zużycie paliwa. Miejmy również na uwadze, że dobrze trzymające się drogi sportowe opony mają większe opory toczenia, co sprawia, że auto zaczyna więcej palić.

(Nie)zbędne "dodatki"

W znacznym stopniu na spalanie wpływa włączona klimatyzacja. Klimatyzacja może podnosić spalanie o nawet 2l/100 km w jeździe miejskiej. Jeśli nie jest niezbędna nie używaj jej. Zawsze możesz po prostu otzworzyć okno aby obniżyć temperaturę w aucie. Pamiętajmy również, że rodzaj napędu ma wpływ na spalanie. Auto z napędem na wszystkie koła będzie zawsze paliło więcej od auta z napędem na jedną oś.