Awaryjność a technika jazdy
Przed zakupem auta zastanawiamy się nad tym jakiej marki pojazd kupić, aby długo i bezawaryjnie poruszać się po drogach. Dyskusje i kłótnie na temat awaryjności poszczególnych marek słychać na każdym kroku. Nniewiele osób zdaje sobie jednak sprawę, że to my - kierowcy - mamy największy wpływ na awaryjność samochodów.

Technika prowadzenia samochodu bardzo mocno wpływa na jego zużycie. Trzeba zdawać sobie sprawę, że np. silnik w trakcie rozgrzewania najbardziej się zużywa. Jeżeli więc, zanim silnik się rozgrzeje, już zaczynamy mocno przyspieszać, używać 5-6 tysięcy obrotów, to skracamy czas jego bezawaryjnego działania.
W Polsce wielkim tematem jest jazda po nierównościach. Jeżdżąc po drogach nierównych powinniśmy jechać wolniej, omijać dziury. To nie tylko kwestia zawieszenia, ale również powstających naprężeń. Unikajmy skręcania kierownicy do końca przy zawracaniu lub wtedy, gdy wjeżdżamy w jakąś dziurę, albo na krawężnik. Powoduje duże przeciążenia układu kierowniczego, które nie są dobre dla auta.
Prawidłowa zmiana biegów jest równie istotna. Często ludzie jeżdżą na niższym biegu aby uzyskać lepsze osiągi. Albo, co też wpływa na zużycie silnika, dodają dużo gazu na małych obrotach. Zbyt wysokie lub za niskie obroty silnika powodują nie tylko jego nadmierne zużycie ale również mają istotny wpływ na spalanie paliwa.
Podobnie rzecz się ma z nieodpowiednim ciśnieniem w oponach. To jest rzecz, która wpływa nie tylko na zużycie paliwa, ale również na zużycie opon. Gdy tylko mamy nierówne ciśnienie w oponach, to samochód się gorzej prowadzi. Musimy wtedy kierownicą wyrównywać tor jazdy na wprost i zużywamy bardziej łożyska, układ kierowniczy oraz potrzebujemy więcej siły własnych mięśni..
Niektórzy kierowcy mają nawyk jeżdżenia z nogą na hamulcu. Błąd! Zaczynają hamować zwykle kilkaset metrów przed zakrętem kontynuując hamowanie w zakręcie i dopiero za szczytem zakrętu zdejmują nogę z hamulca. Podobnie przy zjazdach ze wzniesień. Pamiętajmy więc - do niewielkiego, stałego wytracania szybkości służy hamowanie silnikiem. Hamowanie przy użyciu hamulca nożnego powinno być zdecydowane i możliwie najkrótsze. Przy długim nieprzerwanym używaniu hamulca (zjad z długiej górki) może dojść nawet do zapłonu klocków hamulcowych.
Ostatnia z porad to: nie jeździmy “na rezerwie”. Jazda na rezerwie powoduje szybsze zużycie pompy paliwowej - musi ona wówczas mocniej pracować, aby pokonać podciśnienie powstające w baku. Ponadto, podczas szybkiego pokonywania zakrętów paliwo porusza się w baku i może dojść do sytuacji, że pompa “zachłyśnie się” powietrzem. Wówczas może dojść do zgaśnięcia silnika (w nowych autach wyłącza się wtedy układ wspomagania kierownicy, hamulcowy, itd.) co może spowodować niebezpieczeństwo na drodze.