Egzamin praktyczny

Sprawdzenie kwalifikacji do kierowania pojazdami silnikowymi odbywa się w formie egzaminu państwowego, który składa się z dwóch części: manewrów na placu oraz jazdy w ruchu drogowym po mieście. Egzamin praktyczny uznaje się za zdany tylko po zaliczeniu obu jego części - manewrów i jazdy po mieście. W przypadku pozytywnej oceny z manewrów i negatywnej z jazdy w ruchu miejskim, kandydat zobowiązany jest do ponownego zaliczenia całego egzaminu praktycznego (również zadań na placu manewrowym).

Egzaminowany może w razie niezgodności przebiegu egzaminu z przepisami zgłaszać skargi do dyrektora ośrodka egzaminowania. Skargi można składać w terminie 7 dni od daty przeprowadzenia egzaminu. W razie nie zaliczenia egzaminu lub nie przystąpienia do niego w ustalonym terminie, następny egzamin może odbyć się nie wcześniej niż po tygodniu.

Aby poprawić nie zaliczony egzamin należy ponownie wnieść w ośrodku ruchu drogowego opłatę za egzamin. Po trzykrotnym nie zaliczeniu egzaminu państwowego należy wziąć udział w obowiązkowym szkoleniu dodatkowym. Szkolenie to polega na wykupieniu w ośrodku szkoleniowym minimum 5 godzin nauki jazdy w przypadku trzykrotnego nie zaliczenia części praktycznej.

Polecenia wydawane przez egzaminatora nie mogą być sprzeczne z przepisami ruchu drogowego, co mogłoby stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa ruchu. Zdający ma prawo popełnić po jednym błędzie w każdej kategorii zadań np. przejechania linii ciągłej, braku sygnalizacji zmiany kierunku. Przepisy przewidują obowiązek wypełnienia przez egzaminatora arkusza przebiegu egzaminu czyli formularza z opisem błędów popełnionych przez zdającego.

Po zakończeniu egzaminu praktycznego dla określonej osoby egzaminator informuje ją o wyniku egzaminu, a jeżeli wynik jest negatywny - podaje przyczyny jego uzyskania i przekazuje jej wypełniony arkusz przebiegu egzaminu praktycznego.

Plac manewrowy

Plac manewrowy to popularna nazwa pierwszego etapu praktycznej częściegzaminu państwowego na prawo jazdy. Kandydat na kierowcę ma do wykonania określony zestaw zadań egzaminacyjnych. Rodzaj zadań zależy jest od kategorii prawa jazdy o które ubiega się osoba egzaminowana.

Zadania egzaminacyjne
Kategorie prawa jazdy
Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego oraz ruszanie z miejsca. Wszystkie
Jazda pasem ruchu do przodu i tyłu. B, B1, C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E
Parkowanie skośne (wjazd przodem - wyjazd tyłem). C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E
Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem - wyjazd przodem albo wjazd przodem - wyjazd tyłem). C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E
Parkowanie równoległe (wjazd tyłem - wyjazd przodem) C, C1, D, D1
Zawracanie C, C1
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu A, A1, B, B1, C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E
Slalom (jazda po łukach w kształcie cyfry 8 oraz pomiędzy 5 pachołkami) A, A1

 

Jazda w ruchu drogowym

W trakcie egzaminu, podczas prowadzenia pojazdu w ruchu drogowym, egzaminator zwraca uwagę na szereg elementów określających nasze zachowanie na trasie egzaminacyjnej. Wśród wielu definiowalnych zachowań przyszłego kierowcy, można wyróżnić kilkanaście, na które zwracana jest szczególna uwaga osoby egzaminującej. Jednoznacznie określa je karta przebiegu egzaminu, na której można wyróżnić:

Osoba egzaminowana musi mieć świadomość oceny jej umiejętności w aspekcie wymienionych powyżej elementów. Dodatkowo rozporządzenie MTiGM wyraźnie określa jakie umiejętności powinien posiadać uczestnik ruchu drogowego. W myśl tego dokumentu kierowca powinien posiadać wiadomości, umiejętności i zachowania umożliwiające bezpieczne kierowanie pojazdem. Przejawia się to poprzez zachowanie ostrożności i właściwej postawy w stosunku do innych uczestników ruchu drogowego, zachowania zasad bezpiecznych odległości pomiędzy pojazdami, przy uwzględnieniu jazdy w różnych warunkach atmosferycznych i po różnych nawierzchniach jezdni. Kierujący pojazdem zawsze powinien rozważyć rodzaj dróg i zagrożeń związanych ze stanem ich nawierzchni, uwzględnić zagrożenia związane z niedoświadczeniem innych uczestników ruchu drogowego, w tym najbardziej podatnych na ryzyko, takich jak: dzieci, piesi, rowerzyści lub osoby o ograniczonej swobodzie ruchu.

Wszystkie przedstawione elementy składają się na całokształt umiejętności, które musi opanować kandydat na kierowcę, aby stać się pełnoprawnym i odpowiedzialnym uczestnikiem ruchu drogowego.

Naruszenia przepisów ruchu drogowego skutkujące przerwaniem egzaminu z wynikiem negatywnym: