Artykuły ze wszystkich prezentacji są zawarte na płycie CD do nabycia przez Wydawnictwo PJWSTK: oficyna(at)pjwstk.edu.pl | |||
Przed Aulą dostępne było stanowisko demonstracyjne holenderskiej firmy Noldus, prezentującej najnowsze rozwiązania związane z HCI: www.noldus.com |
|||
Lp | Prelegent | Instytucja | Tytuł |
Część I: Kansei oraz japońskie tradycje projektowania | |||
1. | Keynote speaker: Gilbert Cockton 10:30-11:30 |
Sunderland University, UK School of Computing and Technology Human-Computer Interaction and Interactive Digital Media |
When and Why Feelings and Impressions Matter in Interaction Design Streszczenie: The HCI field is currently witnessing an expansion of concerns in its "Third Wave" from a focus on cognition and/or social contexts to a range of user experience concerns, including emotions, feelings, values and worth. In this talk I will contrast a cognitive approach to task analysis with User Experience Frames (UEFs) a broader approach to analysing user experiences within Interaction Design. UEFs were developed as a simplifying device for worth maps, an approach to supporting designing as connecting. Designing as connecting focuses beyond designs and usage to a much broader range of interdependent connections between designs, usage, outcomes, evaluations and beneficiaries. UEFs expose the relationship between the qualities of designs, as indicated by designers "hopes and users" impressions, and the unfolding of user experiences and their culmination in hopefully worthwhile outcomes. As a result, UEFs forge connections between the qualities and emotional responses that are a focus of Kansei engineering, and the motives, values and worth that guide human behaviour and choice. Connections are thus not only formed between feelings and product attributes, but also into the dynamics of unfolding user experiences and the motives that drive them on. I will thus show how Kansei Engineering can be placed in the broader context of Third Wave HCI. |
2. | Anna Bobkowska, Grzegorz Gwoźdź, Agnieszka Wójcik 11:30-12:00 |
Politechnika Gdańska, Katedra Inżynierii Oprogramowania, Yes24 sp.z o.o. | Specyfika zastosowania inżynierii kansei do oprogramowania Streszczenie: W referacie podjęto temat specyfiki zastosowania inżynierii kansei do oprogramowania w zakresie różnic względem zastosowania jej w sztuce i do projektowania sprzętu; właściwości, którymi można manipulować, aby osiągnąć zamierzony efekt; typów systemów, dla których odczucia i wrażenia mają szczególne znaczenie oraz wpływu specjalizacji zawodowej na wykonywanie poszczególnych zadań inżynierii kansei. |
3. | Bohdan Ludwiszewski, Krzysztof Redlarski 12:00-12:30 |
Politechnika Gdańska Wydział Zarządzania i Ekonomii | Zastosowanie metody Kansei Engineering do badania odczuć użytkowników oprogramowania typu CAD Streszczenie: W artykule przedstawiono model postrzegania graficznych interfejsów użytkownika różnorodnych produktów typu CAD. Zaprezentowano wyniki przeprowadzonych badań, które miały na celu wskazanie najlepszego produktu spełniającego oczekiwania potencjalnych użytkowników. W artykule podjęto również próbę wskazania tych cech interfejsu graficznego, które mogą wpłynąć na wybór określonego produktu oraz na chęć jego zakupu. |
4. | Wojciech St. Mościbrodzki 12:30-13:00 |
PJWSTK filia w Gdańsku | Symulowanie zjawiska kansei w dynamicznej populacji Streszczenie: Zjawisko kansei wydaje się być nierozerwalnie związane z psychologią człowieka. Czy można więc sztucznie symulować ów niezwykły efekt powstawania niepowtarzalnego wrażenia, owej intuicyjnej asocjacji obserwacji z emocją? Kansei buduje się na podstawie wiedzy dwóch źródeł – z wiedzy kształtującej się z nieuświadomionych, codziennych doświadczeń (personal experience) oraz z informacji przekazywanych w codziennych interakcjach pomiędzy członkami populacji (social knowledge). W prezentowanym artykule proponowany jest autorski model i platforma symulacji tego zjawiska. Opisywane rozwiązanie, zbudowane o elastyczne i konfigurowalne środowisko sieciowe służyć może do tworzenia symulacji ekonomicznych, przydatnych zwłaszcza w konstrukcji różnego typu gier menedżerskich a także w realizacji procesu dydaktycznego na wyższych uczelniach. |
5. | Wiesław Gdowicz, Marta Więckowska 13:00-13:30 |
ASP Katowice Zakład Badań Wizualnych i Interakcji | Gest. Akwizycja ruchu czy znaczenie. Streszczenie: Gesty są istotnym elementem komunikacji między istotami żywymi, a w szczególności pomiędzy ludźmi. Stanowią element komunikacji interpersonalnej i łączą przestrzeń aktywności ruchowej człowieka z przestrzenią sensu. Z tego powodu można je rozpatrywać z co najmniej dwóch punktów widzenia: (a) Techniczne i informatyczne metody rejestracji ruchu w przestrzeni. (b) Metody odczytywania i interpretacji gestów. Myślenie o komunikacji pomiędzy człowiekiem, a komputerem powinno uwzględniać fakt rozumienia technicznych aspektów urządzenia oraz natury interpersonalnej komunikacji człowieka. Gest będąc ruchem, który ma znaczenie - jest pośrednikiem czyli znakiem pomiędzy komunikującymi się. Gest nie tylko pośredniczy, ale również poprzez niego wyraża się określona myśl. Należy więc gest rozpatrywać jako element pośredniczący oraz jako element wyrażający. Te dwie strony gestu - pośredniczenie i wyrażanie - stanowią nierozłączną cechę gestu. Można więc zapytać - widząc dany gest - jak pośredniczy i jak wyraża. Aspekt pośredniczenia gestu ma charakter materialny związany z percepcją przedmiotu poruszającego się w przestrzeni. Aspekt wyrażania gestu ma charakter umysłowy związany z procesem znakowania myśli. |
Przerwa obiadowa 13:30 - 14:30 |
|||
Część II: Interfejs użytkownika w praktyce |
|||
6. | Julia Jarkiewicz, Rafał Kocielnik 14:30-15:00 |
PJWSTK Warszawa | Rozpoznawanie emocji z twarzy - podejście antropometryczne Streszczenie: Celem projektu jest detekcja, analiza oraz rozpoznawanie emocji z twarzy. System operuje na obrazach w skali szarości. Przy analizie wykorzystano kaskadowy klasyfikator cech Haar-podobnych, antropometryczny model twarzy oraz hybrydowy sposób detekcji cech. System lokalizuje 17 punktów charakterystycznych analizowanej twarzy i bazując na ich rozkładzie jest w stanie automatycznie rozpoznać wyrażaną emocję. System został przetestowany na publicznie dostępnej bazie obrazów (Japanese Female Expression Database) JAFFE uzyskując dokładność na poziomie 77% dla 7 podstawowych emocji przy użyciu różnych klasyfikatorów. Dzięki otwartej strukturze system może współpracować z dowolnym innym systemem HCI. |
7. | Piotr Jardanowski, Wojciech Chojnacki 15:00-15:30 |
Agencja e-biznes Symetria, Poznań | Obszary zainteresowań (ang. area of interest - AOI) jako metoda analizy wyników badania eye tracking Streszczenie: Celem artykułu jest pokazanie korzyści i ograniczeń wynikających z zastosowania obszarów zainteresowań w analizie danych z badań eye tracking. Obszary zainteresowań umożliwiają wydzielenie z masy spojrzeń tych, które dotyczą wyodrębnionego miejsca na stronie internetowej np. logo, menu głównego czy zdjęć. Uzyskane w ten sposób wyniki pozwalają na dokładną analizę ilościową spojrzeń i stosowanie miar statystycznych, a tym samym stanowią przewagę w stosunku do map termicznych. Analiza z wykorzystaniem AOI staje się problematyczna przy stronach o zmiennej konstrukcji (np. długości) oraz w mechanizmach typu AJAX lub RIA. |
8. | Małgorzata Płotka, Paweł Syty 15:30-16:00 |
Politechnika Gdańska Wydział Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej Katedra Fizyki Teoretycznej i Informatyki Kwantowej | Interfejs użytkownika w aplikacjach naukowych, obliczeniowych i inżynierskich Streszczenie: Tekstowy interfejs użytkownika jest jeszcze dość powszechnie spotykany w aplikacjach naukowych, obliczeniowych oraz inżynierskich. Można zaobserwować pewną niechęć użytkowników tego typu aplikacji (naukowców, szczególnie w dziedzinie nauk ścisłych) do używania interfejsów graficznych (GUI), nawet gdy są one dostępne dla danego narzędzia. W naszej pracy szczegółowo analizujemy to zjawisko, zarówno pod kątem technicznym jak i psychologicznym. Ponadto przeprowadziliśmy sondę, w której zbadaliśmy, jakie warunki powinien spełniać GUI dla tej specyficznej grupy użytkowników, aby miał szansę zastąpić przestarzały, tekstowy interfejs. Wyniki sondy oraz własne doświadczenia są podstawą przedstawionej analizy procesu inżynierii wymagań w przypadku definiowania GUI dla aplikacji naukowych, zilustrowanej konkretnymi przykładami. |
9. | Agnieszka Matysiak Szóstek, Berry Eggen 16:00-16:30 |
Eindhoven University of Technology - Industrial Design, Holandia | Ocena potrzeb użytkowników porównanie wyników uzyskanych przy użyciu metody Contextual Inquiry z metodą Repertory Grid Technique Streszczenie: Ilościowa i jakościowa ocena potrzeb użytkowników jest od lat uznawana za źródło informacji i inspiracji przy projektowaniu systemów technologicznych. Na potrzeby dziedziny Human Computer Interaction (HCI) stworzono lub zaadoptowano z innych dziedzin nauki wiele metod pozwalających na zrozumienie tych potrzeb. Jedną z najbardziej rozpowszechnionych jest dziś metoda „Contextual Inquiry”, która pozwala na badanie potrzeb użytkowników w kontekście zadania, w którym technologia powinna im pomagać. Metoda ta jednak nie zawsze jest w stanie dogłębnie zidentyfikować niuanse ludzkich potrzeb. W tym artykule porównana jest skuteczność metody Contextual Inquiry z mniej znaną metodą Repertory Grid Technique przy badaniu potrzeb użytkowników potrzebnych dla sformułowania wskazówek projektowych przy tworzeniu klientów emailowych. |
10. | Łukasz Brocki, Danijel Koržinek, Krzysztof Marasek 16:30-17:00 |
PJWSTK, Warszawa | Voice portal for public city transportation Streszczenie: This paper discusses aspects of user-centered design and its influence on usability of the proposed solution. The issues of voice portal preparation on the example of Warsaw city transportation is also described. The system is effective and supports users in their needs: about 30% of users complete their requests through the automated system without talking to human operators. |
11. | Dmitrij Żatuchin 17:00-17:30 |
Politechnika Wrocławska, Simplo.pl | Użyteczność eCommerce w 2009 roku-teoria, błędy, przykłady, rozwiązania. Streszczenie: Jest połowa roku 2009. Niestety nie oznacza to, że jakość stron typu eCommerce poprawia się. Znane są różne metodologie, techniki oraz instrumenty badań, które niestety wciąż są rzadko używane w polskim Internecie. Wraz z zespołem Simplo.pl oraz na podstawie badań na Politechnice Wrocławskiej wyłoniłem największe błędy użyteczności i dostępności w polskich sklepach internetowych i serwisach usługowych, nie zapominając jednak o dobrych radach projektowania. Rzuca się w oczy zaniedbywanie szczegółów, brak logiki w rozmieszczaniu elementów związanych z procesem sprzedaży, niejasne lub niepełne formularze zamówienia, utrudnione kroki finalizacji. O tym, a także o samej użyteczności, dostępności, liście kontrolnej i rodzajach pozyskiwanej wiedzy o wymaganiach użytkownika w dalszej części. |
12. | Joanna Popiołek, Michał Ogierman 17:30-18:00 |
SMT Software Sp. z o. o. Warszawa | Użyteczność w aplikacjach biznesowych Streszczenie: O użytecznosci interfejsów użytkownika zaczęto mówić w kontekście rozwoju internetu jako źródła wiedzy, rozrywki itp. Wzrost popularności internetu spowodował, że o użytecznosci stron internetowych wiemy i mówimy coraz więcej. W niniejszym opracowaniu chcemy natomiast przyjrzeć się projektowaniu aplikacji biznesowych, podlegających nieco innym zasadom. |
13. | Marcin Wichrowski 18:00-18:30 |
PJWSTK, Warszawa | Nowe metody interakcji w Adobe Flash Streszczenie: Bezpłatne biblioteki WiiFlash (obsługa kontrolerów konsoli Nintendo Wii) i FLARToolKit (Augmented Reality) wzbogaciły możliwości interakcji w aplikacjach Flash. Artykuł jest krótkim wprowadzeniem do zastosowania tych technologii w praktyce. |
14. | Hubert Anyżewski, Agata Pasikowska 18:30-19:00 |
UseLab Sp. Z o.o. | Zastosowanie eye trackingu w poprawie skuteczności formularzy Streszczenie: Badanie formularza przystąpienia do ING OFE odbyły się w Laboratorium firmy UseLab w styczniu 2009 roku. Badanie zostało przeprowadzone metodą obserwacji użytkowników w połączeniu z badaniem eye tracking na grupie N=20 osób. Połączenie dwóch kluczowych metod badania usability pozwoliło na wskazanie rekomendacji poprawy zauważalności oraz użyteczności formularza wniosku o przystąpienie do otwartego Funduszu Emerytalnego. |