Wprowadzenie
1.Dystrybucje i wersje Javy, J2SE, JRE, JDK.
Zwróć uwagę na
umiejscowienie na rysunku na stronie Java
6.0 Dokumentacja następujących elementów : javac, java,
javadoc, Java Virtual Machine, Swing. Co oznaczają te elementy? Czym
różnią się JRE i JDK?
2. Przeglądanie dokumentacji klas Java
2 API . Znajdź w dokumentacji opis klasy System w pakiecie
java.lang , następnie opis składowej out . Jakiej klasy jest
out i jakie metody służą do wyświetlania łańcuchów znakowych i
wartości liczbowych?
Kompilacja i uruchamianie programów
Skompilować
i uruchomić programy przykładowe z wykładu.
Etap pierwszy:
kompilacja kodu źródłowego do kodu bajtowego (bytecode) rozumianego
przez maszynę wirtualną javy (Java Virtual Machine). Przykład:
$
javac IfSample.java
Zwróć uwagę na plik który powstał w wyniku
kompilacji: IfSample.class
Plik ten można wykonać w każdym
środowisku w którym występuje JVM, niezależnie od systemu
operacyjnego, bez ponownej kompilacji - jest to przenośność
kodu.
Etap drugi: uruchomienie kodu programu w środowisku
JVM
$ java IfSample
Zwróć uwagę, że teraz jako argument
polecenia podajemy nazwę bez rozszerzenia (.class). Tak naprawdę
podajemy nazwe klasy, która zawiera statyczną, publiczną metode
main i od tej metody zaczyna się wykonywanie programu.
Zasada:
Nazwa pliku z kodem źródłowym musi być taka sama jak nazwa
jedynej klasy publicznej w tym pliku. Wielkość liter jest
istotna.
Pierwsze programy
1.
Skompiluj i uruchom program WitajData.java Zwróć uwagę na
insturkcję import . Znajdź w dokumentacji klasę Date .
Znajdź metodę toString(). Metoda ta jest wywoływana za
każdym razem gdy spodziewany jest łańcuch znaków a znajdowany jest
obiekt (dokładniej - referencja czyli odwołanie do obiektu).
2.
Na podstawie kodu WitajData.java napisz własny program
wypisujący na ekranie "Witaj Świecie". Pamiętaj o zasadzie
dotyczącej nazewnictwa klas i plików.
3.
Program
Szkielet.java ilustruje ogólną budowę pliku pliku źródłowego
Javy. Zwróć uwagę na to, że w Javie nie ma zmiennych globalnych ani
funkcji istniejących poza klasami. Każda metoda (funkcja) musi
być składową jakiejś klasy (również metoda main!). Zmienne mogą
istnieć jako składowe klas (czyli pola) albo lokalnie w metodach (np.
liczniki pętli, zmienne pomocnicze). Zasięg zmiennych lokalnych jest
ograniczony tylko do bloku w którym są zdefiniowane.
W programie
Szkielet.java uzupełnij kod w następujący sposób:
W KlasaA
dodaj pole typu integer, w KlasaB dodaj bezparametrową metodę typu
void wyświetlającą komunikat na ekranie.
W klasie Szkielet w
metodzie main() stworz obiekt klasy KlasaB i wywołaj twoją nową
metodę.
4.
Zmień fragment kodu TylkoDane.java w
program, który można skompilować i uruchomić. Dopisz metody
wyświetlające wartości pól tej klasy. Wywołaj utworzone metody.
5.
Zmodyfikuj kod tak, aby wartości zmiennych były przypisywane w
metodzie main nowej klasy publicznej. Pamiętaj o stworzeniu
obiektu klasy TylkoDane oraz nazewnictwie klas i plików.
6.
Uruchom program StaticTest.java . Zwróć uwagę na słowo
kluczowe static .
Usuń komentarze z instrukcji w metodzie
main() i zaobserwuj komunikaty kompilatora. Napisz własną klasę z
jednym polem statycznym o nazwie licznik typu int, jedną metodą
statyczną incr(), która zwiększa wartość pola licznik o jeden.
Wywołaj kilkakrotnie metodę incr() i wyświetl wartość
licznika.
7.
Programy z zadania 3 i 5
uzupełnij o kod służący do generowania dokumentacji, a następnie
wygeneruj go poleceniem javadoc:
$ javadoc -author -private DocTest.java
Rezultaty obejrzyj w
przeglądarce internetowej. Przykład kodu do automatycznej
dokumentacji: DocTest.java
(więcej informacji o javadoc znajdziesz tutaj)